
F R IC T VA N S

TV
a la

frangaise
D en franske stats monopol på radio- og 

TV-virksomhed ophævedes formelt i 
1982. I en tid, hvor TV-satellitter og ka­
bel-TV begynder at være realiteter, bliver de 
statslige TV-monopoler anakronismer. Det 
er ikke en udvikling, der begrænser sig til 
Frankrig -  overalt i den vestlige verden er de 
monopoler, der har overlevet helt frem til i 
dag, enten i krise eller ved at blive afviklet. 
Det specielle ved de franske forhold er blot, 
at de historiske bånd mellem statsmagt og 
TV her er umådeligt stærke, så stærke, at der 
skal mere end blot en lovtekst til for at 
bryde dem, hvilket ikke mindst det aktuelle 
kaos på den franske TV-scene vidner om. 
For imidlertid ret at gøre sig begreb om, 
hvorfor det særlig i Frankrig er så vanskeligt 
at klippe navlestrengen mellem stat og TV 
over, må man skue tilbage i tiden.

»Frankrigs stemme«
Formelt begrundedes den franske stats æ ter­
monopol -  ligesom i de fleste andre lande -  
dels med knapheden på radioelektriske fre­
kvenser, dels kulturpolitisk, idet det var den 
almindelige opfattelse, at fjernsynet skulle 
have en opdragende og kulturhøjnende 
funktion. Man frygtede, at private TV-sta- 
tioner ville give seerne, hvad de ville have, 
nemlig underholdning, mens kun et statsligt 
TV kunne sikre, at folk fik det, de i virkelig­
heden gerne ville have, men som de bare 
ikke var klar over, at de gerne ville have: 
hele den franske kulturarv, generel informa­
tion og pædagogiske programmer en masse.

Den tungestvejende grund til, at Frankrig 
bevarede det statslige TV-monopol helt frem 
til 1982, er dog mindre idealistisk, for lige 
siden fjernsynet i 50'erne for alvor begyndte
at invadere de franske hjem, har det været
genstand for en voldsom interesse fra poli­
tisk hold. Det skyldes således f.eks. udeluk­
kende politikernes ønske om at beskytte den 
franske elektronikindustri, at Frankrig har 
den særlige farve-TV-standard SECAM, 
mens resten af Vesteuropa benytter den 
vesttyske PAL-farvestandard. Imidlertid var 
industripolitikken ikke den væsentligste år-

Fransk TV leverer i denne tid en 
gyser, som på ingen måde står 
tilbage for 60 'ernes 
uforglemmelige »Belphégor«. Det 
særlige ved den aktuelle TV-gyser 
er imidlertid, at den foregår uden 
for TV-skcermene, i de politiske 
manøvrers krinkelkroge, og at der 
ikke er tale om en ny 
spøgelseshistorie, men om et 
mindst lige så fascinerende 
forhindringsløb mod uret.
Løberen er Mitterrand, én a f  
forhindringerne er Eiffeltårnet, 
og indsatsen er intet mindre end 
hele det fremtidige franske 
TV-landskab. Voila! Er De 
forvirret, så er det ikke så 
underligt -  den menige 
franskmand har for længst 
opgivet at følge med og glæder sig 
bare over at få  nogle flere 
TV-kanaler. Fransk TV er faktisk 
-  og har altid været det -  en mere 
end speget affære på grund a f de 
særprægede bånd, som i 
Frankrig, mere end noget andet 
sted i verden, knytter TV og 
politik sammen.

a f  Eva Jørholt

sag til, at de franske politikere interesserede 
sig voldsomt for mediet.

TV's manipulatoriske kraft ansås i mange 
år for at være næsten ubegrænset, og det 
medførte, at politikerne så fjernsynet som en 
kærkommen mulighed for at komme i kon­
takt med vælgerne -  trænge helt ind i deres 
stuer -  og argumentere for deres synspunk­
ter (De Gaulle var uovertruffen udi de poli­
tiske kaminpassiarers kunst). I forlængelse af 
denne filosofi gjaldt det på den anden side 
omvendt om for enhver pris at hindre uøn­
skede politiske holdninger i at få adgang til 
mediet. I Frankrig, hvor man har en udpræ­
get tendens til at forveksle statsmagt med 
regering, ytrede denne -  tør man vel nok 
sige -  kraftige overvurdering af mediets på­
virkningskraft sig i praksis på den meget 
håndfaste måde, at monopol-fjernsynet sim­
pelthen betragtedes som regeringens forlæn­
gede arm. Det kunne de skiftende oppositio­
ner naturligvis ikke være tilfredse med, men 
utilfredsheden stak dog ikke dybere, end at 
man på alle fløje i fransk politik længe var 
enige om, at monopolet skulle bevares, idet 
oppositionen naturligvis håbede på selv en 
dag at komme til magten og dermed arve 
den så eftertragtede TV-institution

Det var regeringen, der foretog udnævnel­
serne til alle ledende poster i TV-institutio­
nen, og alle ministre kunne til enhver tid 
bede om -  og opnå -  taletid i såvel radio som 
TV. Journalistiske medarbejdere hyredes 
snarere på baggrund af den rette partifarve 
end ud fra faglige kriterier, og hvert rege­
ringsskifte ledsagedes følgelig af en lang 
række udrensninger. Da alle andre end de 
øverste ledere imidlertid var beskyttet i de­
res ansættelse, kunne man ikke direkte fyre 
uønskede medarbejdere. Disse blev derfor i 
stedet »sat i skabet« — dvs. anbragt fjernt fra 
kameraer og mikrofoner, på et eller andet 
afsides liggende kontor, hvor de lavede in ­
genting og følgelig heller ikke kunne gøre 
nogen skade. Ved et nyt politisk magtskifte 
kunne de så hives frem igen og overlade 
skabspladsen til de kolleger, der nu var fal­
det i unåde. Et fikst dobbeltbemandingssy­
stem, som ikke ligefrem mindskede institu­
tionens kroniske økonomiske problemer.

26



Med George Pompidous ord var det fran­
ske stats-TV's journalister »La Voix de la 
France« -  Frankrigs stemme -  hvilket betød, 
at det var deres opgave at varetage det offi­
cielle Frankrigs (læs: regeringens) interesser. 
Et eksempel på denne filosofi omsat i praksis 
er maj-oprøret i 1968, hvor regeringen sim­
pelthen forbød TV's journalister at omtale 
det, der foregik, da det stred imod statens/ 
regeringens interesser. Denne sag fik im id­
lertid bægeret til at flyde over for TV-jour­
nalisterne, der indledte en langvarig strejke 
for den faglige ret til at udøve deres profes­
sion. Enden på historien blev dog blot re­
pressalier i form af nye udrensninger og 
skabsforvisninger.

Trods skiftende radio/TV-ordninger for­
blev det franske TV i hele monopol-æraen et 
medie i allerhøjeste grad »under indfly­
delse«, hvor censur og selvcensur var i høj­
sædet. Store var derfor forventningerne til 
Mitterrand og hans socialistregering, der, in ­
den de kom til magten, havde lovet at 
»skabe frihed på det audiovisuelle område«. 
Og i juli 1982 kom den så endelig, den lov, 
der langt om længe afskaffede det statslige 
franske TV-monopol.

»Den audiovisuelle 
kommunkation er fri«
»La communication audiovisuelle est libre«! 
Sådan lyder lovens første paragraf, og skønt 
de resterende 109 paragraffer mestendels går 
ud på at sætte grænser for denne frihed, så 
er det en kendsgerning, at staten ikke læn­
gere ved lov er ene-aktør på den franske 
TV-scene.

Ud over monopolets afskaffelse er den 
væsentligste nyskabelse i loven indførelsen 
af et uafhængigt organ, la Fla ute Autorité, 
som bl.a. skal udnævne cheferne for de of­
fentlige TV-kanaler, overvåge alsidigheds- 
princippets overholdelse, uddele sendetilla­
delser til lokalradio- og TV-station er samt til 
kabeloperatørerne. La FFaute Autorité består 
af 9 medlemmer (i folkemunde kaldet »de 9 
vise«), som vælges for 9 år med udskiftning 
af en tredjedel hvert tredje år. Præsidenten 
vælger de 3, formændene for hhv. Senatet og 
Nationalforsamlingen ligeledes 3 hver, så 
udnævnelserne er i allerhøjeste grad politi­
ske, men da et medlem af la FFaute Autorité 
ikke kan afsættes før periodens udløb, bliver 
rådet trods alt temmelig politisk uafhængigt. 
De fleste kan da også blive enige om, at la 
FFaute Autorité i løbet af de godt 3 år, rådet 
har eksisteret, generelt har vist sig sin op­
gave voksen og formået at holde stand mod 
den politiske pression, det naturligvis har 
været udsat for i rigt mål.

Ikke nok med at loven åbner mulighed for 
privat TV, den indfører altså også en art bol­
værk mellem det offentlige TV og de skif­
tende politiske magthavere. Det er imidler­
tid stadigvæk staten/regeringen, der skal 
give tilladelse til privat TV, der bevæger sig
ud over lokalsamfundets grænser, og det 
statslige Télédiffusion de France (TDF) har 
stadig m onopol på den tekniske spredning af 
alle TV-programmer i Frankrig, ligesom det 
er TDF, der anviser frekvenserne. Monopo­
lets afskaffelse er altså langt fra ensbety­

dende med en fuldstændig deregulering af 
det audiovisuelle område i Frankrig.

Fransk TV netop nu
Godt 3 1/2 år efter fransk TV's »befrielse« 
har hovedparten af franskmændene stadig 
kun brug for 3 knapper på deres fjernsyn: én 
til hver af det offentlige TV's 3 kanaler. Gan­
ske vist er der kommet en fjerde, halv-privat 
kanal til, Canal Plus, men for det første sen­
der den endnu ikke over hele Frankrig, og 
for det andet er dens programmer forbeholdt 
betalende abonnenter. I visse egne af landet 
er valgmulighederne dog lidt større: i Nord- 
østfrankrig kan man således tillige se det 
kommercielle luxembourgske TV, RTL-TV, 
og i Sydfrankrig udsendelserne fra det ligele­
des kommercielle Télé Monte Carlo (TMC). 
Som et resultat af Mitterrands hæsblæsende 
kapløb med tiden har indbyggerne i en 
række af de større franske byer desuden i 
slutningen af februar fået 2 nye, private og 
reklamefinansierede TV-kanaler: France 5 
kaldet 5'eren og en musikkanal, 6'eren.

Ifølge planen skal den franske TV-satellit 
TDF1 -  Europas første direkte TV-satellit -  
op i foråret 1987, og Frankrig er tillige i gang

med et storstilet kabelprojekt, der frem til år 
2000 skal tilslutte så godt som alle franske 
hjem -  enkelte lokale kabel-TV-net er alle­
rede begyndt at fungere. Ud over de 2 ny­
fødte kanaler, vil de franske TV-seere altså 
på lidt længere sigt blive beriget med en 
sand syndflod af nye programmer.

Le service public
Formedelst en årlig farve-TV-licens på 541 
francs i 1986 (ca. 640 kroner) får den franske 
TV-seer adgang til »le service public« s 3 of­
fentlige kanaler: to nationale, TF1 og An­
tenne 2, og en regional/national, FR3. FR3 er 
en slags network med en stor national mo­
derstation, der imidlertid hver dag i tids­
rummet fra kl. 17.00 til 19.55 viger pladsen 
for kanalens 12 regionale stationer, som i lø­
bet af disse knap 3 timer sender hver sit pro­
gram. Der er ingen formel forskel på TF1 og 
A ntenne 2, der begge sender centralt fra Pa­
ris til hele den franske nation, men med ti­
den har de fået hver deres profil: hvor TF1 
almindeligvis regnes for den trad itions­
bundne, officielle kanal, står Antenne 2 for 
det mere dristige, det nye og det eksperi­
menterende. FR3's særlige kendetegn er, ud

over at være regional, de mange kvalitets - 
spillefilm (til glæde for de cinefile ofte i ori­
ginalversion, hvilket ellers er uhørt i fransk 
TV) og »highbrow«-kulturudsendelser.

For alle 3 kanaler gælder det, at de hver 
især er selvstændige offentlige selskaber med 
hver sit budget og hver sin administration, 
og de finansieres ved en blanding af rekla­
meindtægter og licenspengene, der ud over 
TV-licensen også omfatter en videobåndop­
tagerlicens på 659 francs om året (ca. 790 
kr.). Ligesom herhjemme er det Parlamentet, 
der fastlægger licensens størrelse, men ikke 
nok med det -  i Frankrig lægger Parlamentet 
også loft over de offentlige TV-selskabers re­
klameindtægter, som i øjeblikket ikke må 
overstige 27 procent af hele den samlede of­
fentlig audiovisuelle sektors budget. Der er 
tillige regler for, hvordan reklamerne skal 
præsenteres -  de skal ligge i blokke mellem 
udsendelserne, og der må højst være 18 m i­
nutters reklame i alt om dagen -  og for 
hvilke produkter, der må reklameres for -  
forlag, stormagasiner og ejendomsmæglere 
er af hensyn til den skrevne presse forment 
adgang til TV-reklamerne, og der må heller 
ikke annonceres for skadelige produkter så­
som tobak og alkohol. Reklamerne bestyres 
af et af kanalerne uafhængigt offentligt sel­
skab, RFP (Régie Frangaise de Publicité), så 
annoncørerne ingen mulighed har for at få 
indflydelse på programlægningen.

Økonomisk er de 3 offentlige kanaler altså 
alt andet end frie, men også programmæssigt 
påhviler der dem en række tunge forpligtel­
ser. Ingen af kanalerne producerer andet end 
nyheds- og aktualitetsudsendelser samt rene 
studieprogrammer af debatagtig eller under­
holdningsmæssig karakter. De »tunge« pro­
duktioner skal købes ude i byen, og her er 
kanalerne forpligtet til at placere en stor del 
af deres ordrer hos det offentlige TV-pro- 
duktionsselskab SFP (Société Frangaise de 
Production), som er både dyrere og tungere 
at arbejde med end de private produktions­
selskaber. Kanalerne må ikke vise spillefilm 
onsdag og lørdag aften ifølge en overens­
komst med filmbranchen, hvis faste premié- 
redage i biograferne netop er onsdag og lør­
dag; 60 procent af fiktionsprogrammerne 
skal stamme fra EF-området, herunder halv­
delen fra Frankrig selv; kanalerne skal vare­
tage en generel information af den franske 
befolkning, sende et besemt antal musikpro­
grammer og et bestemt antal teaterprogram­
mer om året, værne om det franske sprog og 
den franske kultur osv. osv. Og alle disse 
krav skal opfyldes inden for en fast budget­
ramme, som ikke følger med prisudviklin­
gen, da det er politisk upopulært at sætte 
licensen i vejret. Nok til at give enhver ge­
neraldirektør grå hår.

Dertil kommer, at specielt TF1 og Antenne 
2 -  skønt de ikke har nogen økonomisk 
grund til det -  af prestigemæssige årsager 
konkurrerer indbyrdes på livet løs. De over­
byder således hinanden for at få eneretten til 
at transm ittere visse sportsbegivenheder,
m en især er det forbundet med stor prestige 
at have så mange seere som muligt til de 
store nyhedsudsendelser, som med stor vis­
dom er lagt samtidig, kl. 20, på TF1 og An­
tenne 2. Konkurrencen manifesterer sig ho­
vedsagelig i programlægningen lige op til

27



F R A N S K

klokken 20, idet man regner med, at seerne 
vil blive hængende på samme kanal til de 
efterfølgende nyheder. Da Antenne 2 således 
havde lanceret det meget populære og meget 
tynde komedieprogram »Théåtre de Bou- 
vard« hver dag kl. 19.40, gik seertallet på 
kanalens nyheder voldsomt i vejret. TF1 var 
da ikke sen til at opfinde den om muligt 
endnu tyndere udsendelse »Cocoricocoboy«, 
hvis blotte titel giver en god idé om pro­
grammets lødighed. Resultat: TFl's seertal på 
nyhederne kl. 20 er strøget forbi Antenne 
2's, og de astronomiske summer, der er po- 
stet i mirakelprogrammet (ca. 250.000 francs 
pr. daglig episode å 15 minutter), anses for 
en god investering.

Den besynderlige pseudokonkurrence sta­
tionerne imellem har flere perverse konse­
kvenser: dels indskrænkes seernes valgmu­
ligheder, fordi spillefilmene som oftest sen­
des på samme tidspunkt, de kulturelle ud­
sendelser på samme tidspunkt osv., dels ud­
huler den de offentlige TV-kanalers i forve­
jen anstrengte økonomi og gør udsendel­
serne dyrere, end de behøvede at være. End­
videre betyder kombinationen af konkur­
rence og begrænsede økonomiske tilgange, at 
TV-kanalerne i vidt omfang (så vidt som de 
kan for deres forskellige forpligtelser) er gået 
over til at give TV-seerne, hvad de vil have, 
dvs. underholdning i lange baner. JR, Pam 
og Sue Ellen samt Krystle, Alexis og Blake 
har erobret de franske TV-skærme, som op­
rindelig var tænkt reserveret Moliére, Sartre 
og Georges Brassens. Skønt både Dallas og 
Dollars er relativt dyre af amerikanske serier 
at være (de koster ca. 200.000 francs i ti­
men), er det alligevel billigere programmer 
end franske TV-produktioner. Til sammen­
ligning kan det nævnes, at Antenne 2's fran­
ske pendant til Dollars, Chåteauvallon, koster 
2 millioner francs pr. time. Lavbudget-serier 
-  franske udgaver af de amerikanske »soap 
operas« og de brasilianske »novelas« -  er 
imidlertid også populære, og langt billigere. 
De franske »soaps« sendes daglig, dels midt 
på dagen for de franske husmødre, dels som 
en ingrediens i det morgen-TV, der indførtes 
for godt et år siden, og som ud over serierne 
byder på nyheder, vejrudsigter, musikvi­
deoer, tegneserier (bl.a. Claire Brétécher's 
»De frustrerede«) og børneprogrammer hver 
morgen fra klokken 6.45 til 9.00.

Ligesom de fleste andre steder er det -  ud 
over nyhederne, spillefilmene og TV-se- 
rierne -  underholdningsprogrammerne, der 
scorer de højeste seertal. Disse, der er noget 
af det billigste, man kan producere, spænder 
fra selskabslege for voksne over quizpro- 
grammer til varieteudsendelser. I Frankrig 
kan dog også m ere seriøse program m er blive
større publikum ssucceser. Det gælder f.ex.
det legendariske litterære magasin Apostro- 
phes. der under institutionen Bernard Pivots 
ledelse okkuperer 1 1/2 times sendetid hver 
fredag aften. Programmet, der for nylig 
kunne fejre sit 500-gangs jubilæum, ses i 
gennemsnit af 3 millioner franskmænd, eller 
10 procent af de franske fjernsynsseere, hvil­
ket er imponerende for en udsendelse af

denne type, ikke mindst i betragtning af, at 
seerne har mindst 2 andre kanaler at vælge 
imellem. Gyngemosens kultur-pinger kunne 
lære ikke så lidt af at studere deres franske 
kollega lidt nærmere, og for at komme til det 
behøver de ikke en gang at tage helt til 
Frankrig -  et adgangskort til Hans Kongelige 
Højhed Prinsens gemakker på Amalienborg 
eller den franske ambassade på Kgs. Nytorv 
vil være fuldt ud lige så formålstjenligt. Her 
kan man nemlig, som de eneste steder i 
Danmark, på særlig dispensation fra P&T 
tage det fransksprogede satellitprogram TV5, 
der sendes via den europæiske kommunika­
tionssatellit ECS1. TV5 er et udpluk af de 
bedste programmer fra TF1, Antenne 2 og 
FR3 samt fra det schweiziske Télé Suisse Ro- 
mande, det belgiske RTBF og de franskspro­
gede canadiske TV-stationer. Sendetiden på 
kanalen er tilrettelagt sådan, at hver af par­
terne disponerer over en ugentlig aften, som 
de kan udfylde efter behag med deres egne 
programmer, og når det er Antenne 2's tur, 
står Apostrophes ofte på programmet, da Ber­
nard Pivot anses for at være en fortræffelig 
ambassadør for fransk kultur.

Bortset fra pligtprogrammerne er pro-

gramudbuddet på de offentlige TV-kanaler i 
dag dog i grunden ikke så forskelligt fra det, 
man kunne finde på en privat kanal. For­
skellen er blot, at hvor den private kanal 
ville servere underholdning af kommercielle 
årsager, så gør »le service public« det dels på 
grund af den absurde indbyrdes konkurren­
cesituation, de statslige kanaler har bragt sig 
selv i, dels af økonomiske årsager, idet 
underholdningsprogrammerne som oftest 
ikke er så hårde ved det magre budget, som 
stationerne er pålagt af Parlamentet. Endelig 
hører det med til forklaringen, at det har vist 
sig politisk uhensigtsmæssigt at pådutte be­
folkningen alt for opdragende programmer. 
Det indså socialisterne, da de umiddelbart 
efter magtovertagelsen forsøgte at højne be­
folkningens m oral og kulturelle og bevidst -
hedsm æssige niveau gennem  flere oplysende
TV-program m er. TV-seerne gabte kæ berne 
af led og rettede deres retfærdige harm e m od 
socialistpartiet. Resultat: færre oplysende ud­
sendelser, mere underholdning og flere til­
fredse vælgere.

RTL-TV og TMC
I visse egne af Frankrig har man kunnet

T V
høre private franske radioprogrammer og se 
privat fransk TV i mange år inden monopo­
lets afskaffelse, og det endda med myndig­
hedernes velsignelse. Den formelle forkla­
ring er, at disse stationers sendere ligger 
uden for Frankrig -  Radio-Télévision du 
Luxembourg (RTL) i Luxembourg, Radio 
Monte Carlo (RMC) i Monaco og Europe 1 i 
Saar-landet i Vesttyskland -  men en nok så 
væsentlig årsag til den franske stats velvilje 
over for disse »periferistationer« finder man, 
hvis man kigger nærmere på deres aktio­
nærsammensætning. For RMC's og Europe 
l's vedkommende indehaves aktiemajorite­
ten af ingen andre end . . .  den franske stat, 
repræsenteret ved det statslige holdingsel­
skab SOFIRAD! Hvad RTL angår, er det det 
statskontrollerede selskab HAVAS, der be­
styrer den franske stats interesser gennem 
en aktiepost, der lige akkurat er stor nok til, 
at den franske stat kan blokere for beslut­
ninger, der går den imod.

RTL og RMC har udvidet virksomheden til 
også at omfatte TV, hhv. RTL-TV og Télé 
Monte Carlo (TMC), mens Europe 1 foreløbig 
er nøjedes med at nedkomme med et video­
produktionsselskab og i øvrigt ejer en væ­
sentlig del af aktieposten i TMC. Både RTL- 
TV og TMC er 100 procent reklamefinansie­
rede, og i modsætning til de offentlige kana­
lers reklamer afbryder reklamespotsene på 
RTL-TV og TMC programmerne, som i øv­
rigt synes at være mere et appendiks til re­
klamerne beregnet på at tiltrække publikum, 
snarere end at udgøre et mål i sig selv.

RTL-TV's seertal overgår i de egne af 
Frankrig, hvor man kan se den, langt de of­
fentlige kanalers, og baggrunden for succes'­
en er ikke mindst RTL's forskellige opskrifter 
til fastholdelse af publikum. Først og frem­
mest er programmerne naturligvis underhol­
dende, men derudover har RTL lagt et stort 
arbejde i at aktivere seerne, der ustandselig 
opfordres til at ringe ind til stationen, hvad 
enten det er for at komme med en mening­
stilkendegivelse, bestemme aftenens film el­
ler for at besvare quiz-programmer af en 
sværhedsgrad, der ligger langt under Jørn 
Hjorting-niveauet (selv på de lige klokkes­
let). I mangel af egentligt interaktivt TV, 
som kun kablet kan give, er RTL-TV nok 
noget af det nærmeste, man kan komme to- 
vejs-TV-kommunikation i dag. Endelig er 
RTL-TV begyndt at målrette sine udsendel­
ser ganske nøje. Således er TV-nyhederne 
splittet op i tre dele: en alm en/international 
del, en del for de belgiske seere og en del 
specielt henvendt til den franske befolkning 
i Lorraine, hvor man kan se stationens pro­
grammer.

Skønt TMC faktisk har en sender på
fransk jord (ved Marseille), som sætter sta­
tionen i stand til at dække det meste af det 
sydøstlige Frankrig, har TMC ikke haft til­
nærmelsesvis den samme succes som RTL- 
TV, sandsynligvis fordi TMC ikke har for­
mået at skabe sig nogen særlig program­
mæssig profil. En skrantende økonomi, bl.a. 
forårsaget af nogle uheldige forsøg på at 
trænge ind på det overfyldte italienske

28



TV-marked, har ikke gjort tilværelsen nem ­
mere for TMC, som tillige i langt højrere 
grad end RTL-TV er offer for de politiske 
magthaveres luner, eftersom den franske 
stats aktieandel er langt større i TMC end i 
RTL-TV. Ganske som det indtil for nylig var 
praksis på de offentlige kanaler, skifter TMC 
ledelse, hver gang der er regeringsskifte i 
Frankrig, og på den baggrund er det vanske­
ligt, for ikke at sige umuligt, at drive kom ­
mercielt TV.

Canal Plus
4. november 1984 så den første ikke-statslige 
TV-station på fransk jord dagens lys. I pagt 
med den ny lov fra 1982 havde man beslut­
tet at skabe en fjerde TV-kanal, Canal Plus, 
uden for det offentliges regi. Skønt Canal 
Plus er et aktieselskab, kan man dog ikke 
kalde den egentlig privat, idet hovedaktio­
næren er det statskontrollerede selskab HA­
VAS (endnu en gang), hvis leder, André 
Rousselet, der også er Canal Plus' førstedi­
rektør, ydermere er en personlig ven af M it­
terrand. HAVAS sidder på 40 pct. af aktie­
kapitalen, andre 20 pct. indehaves af en 
række nationaliserede selskaber, og kun 40 
pct. hidrører fra privat kapital. I betragtning 
af fransk TV's tunge historiske bagage vo­
vede socialisterne ikke i første omgang at 
tage skridtet fuldt ud og oprette en ægte pri­
vat og af staten uafhængig TV-kanal. Resul­
tatet blev altså denne sære bastardløsning.

Canal Plus, der er oprettet på koncession 
fra staten, er en betalings-TV-kanal. For at 
kunne se programmerne er man nødt til dels 
at investere i en dekoder, dels at betale et 
abonnement, som i øjeblikket beløber sig til 
140 francs (ca. 170 kr.) om måneden.

Abonnementerne er Canal Plus' hoved­
indtægtskilde, men de suppleres med spon­
sorbidrag og -  på forsøgsbasis -  reklamer. 
Oprindelig måtte stationen ikke have rekla­
mer, men da abonnementstegningen gik 
langsommere end beregnet -  dels pga. pro­
blemer med dekoderne, dels fordi folk lige 
skulle vænne sig til den nytilkomne, og en­
delig fordi der var politiske rumlerier om 
privat reklamefinansieret, og altså gratis, TV 
-  gerådede Canal Plus ud i en slem økono­
misk krise og lignede en overgang mest af alt 
en dødssejler. Regeringen gav så tilladelse til, 
at Canal Plus i en forsøgesperiode kunne 
sende sine programmer -  og at der kunne 
være reklamer i denne ukodede del af pro­
grammerne, men kun dér, og kun i blokke 
mellem udsendelserne.

Hvad enten det nu skyldes disse hjælpe­
foranstaltninger, eller Canal Plus simpelthen 
har stået sin prøve i forhold til den franske 
befolkning, en kendsgerning er det i alt fald, 
at folk nu tegner abonnementer som aldrig 
før. Canal Plus har passeret det magiske tal 
670.000, som var det antal abonnenter, der 
skulle til for at bringe foretagendet i økono­
misk balance. Faktisk har kanalen nu, kun 
godt 1 år efter sin fødsel, 800.000 abonnen­
ter, hvilket giver håb om, at Canal Plus kan
give overskud allerede m ed udgangen af
1986.

For deres 140 månedlige abonnements­
francs får Canal Plus' abonnenter hovedsage­
lig spillefilm og sport. Det er spillefilmene,

der sælger Canal Plus. De udgør ikke mindre 
end 50 pct. af programfladen og spænder fra 
tyndbenede komedier og pornofilm i de sene 
nattetimer over solide biografsucces’er til de 
store mesterværker. Af frygt for, at Canal 
Plus ville tømme biografsalene og lade 
fransk film lide samme kranke skæbne som 
den italienske, der efter mødet med de pri­
vate italienske TV-stationer nu nærmest er 
en saga blott, har den franske filmbranche 
fået gennemtrumfet en aftale, hvorefter Ca­
nal Plus ikke må vise nogen film før 1 år 
efter biografpremieren (for film, der er gået 
dårligt i biografen, kan ventetiden dog sæt­
tes ned til 6 måneder), og ligesom de offent­
lige kanaler må Canal Plus ikke vise film på 
biografernes premieredage. Til gengæld for 
de 364 film, som Canal Plus ifølge aftalen må 
vise årligt, skal kanalen af med en fjerdedel 
af sine samlede indtægter til filmbranchen, 
hvilket i øjeblikket betyder en gedigen salt­
vandsindsprøjtning til den franske filmpro­
duktion på omkring 150 millioner francs om 
året, og efter at stationen har fået reklamer, 
vil dette beløb stige væsentligt. Dertil kom ­
mer, at Canal Plus i stadig større udstræk­
ning optræder som co-producent på film, 
som derfor kan vises realtivt hurtigt på ka­
nalen. Det er således baggrunden for, at 
d'herrer Chabrol og Godards seneste film, 
hhv. Poulet au vinaigre og Détective, kun få

måneder efter deres biografpremiere kunne 
opleves af Canal Plus' abonnenter. Canal Plus 
viser desuden trailers og reportager fra opta­
gelserne til de nye film, som står umiddel­
bart foran biografpremiere, så alt i alt har 
forholdet mellem Canal Plus og den franske 
filmbranche udviklet sig til et særdeles lyk­
keligt ægteskab. Taberne er i en vis udstræk­
ning biografejerne, men {Wmproduktionen har 
kronede dage.

For at give alle abonnenter en chance for 
at se alle de film, der vises på Canal Plus, 
kører man hver film 6 gange på forskellige 
dage og forskellige tider af døgnet. Det har 
den interessante konsekvens, at Canal Plus 
kun kan fungere som et supplement til de 
øvrige TV-kanaler, for ligegyldig hvor højt 
man elsker Bébel (som Jean-Paul Belmondo 
kaldes blandt venner og fjender i Frankrig), 
så kan man få nok, når idolet for tredje eller 
fjerde gang i løbt af 14 dage viser sit m ed­
tagne kontrafej på skærmen i den samme
film. Canal Plus er således ikke indrettet til
at blive set af den samme person fra morgen 
til aften hver dag, og det betyder, at den ud­
gør en begrænset konkurrence for de offent­
lige kanaler.

Beruset af den aktuelle succes har Canal 
Plus kastet sig ud i nye projekter. I samar­
bejde med ingen ringere end det laksefar- 
vede dagblad, Financial Times, og am eri­
kansk TV's enfant terrible, kabelkongen Ted 
Turner, har man lanceret et stort anlagt ny­
hedsmagasin, der kører hver lørdag efter­
middag. Canal Plus har selv kun i alt 22 jou r­
nalister, men med hjælp fra Financial Times' 
verdensomspændende korrespondentnet og 
billeder fra Ted Turners 24 timers nyheds­
kanal, Cable News Network, der bliver trans­
mitteret via satellit til Canal Plus' hoved­
sæde, lykkes det alligevel at lave et magasin, 
der kan stå distancen over for de offentlige 
kanalers.

Succes'en har også medført, at André 
Rousselet er i færd med at udvide aktiekapi­
talen til fordel for flere private investorer. 
Canal Plus' ledelse er nemlig ikke uvidende 
om, at der er parlamentsvalg i Frankrig den 
16. marts, og at socialisterne sandsynligvis 
må vige pladsen til fordel for højrefløjen. For 
at undgå, at Canal Plus skal blive kastebold 
i et politisk spil, ligesom de offentlige kana­
ler var det (og i en vis udstrækning stadig er 
det), vil kanalen forsøge at nedbringe statens 
aktieandel til under 50 procent for der­
igennem at frigøre sig fra den politiske magt. 
Som André Rousselet udtrykker det: »Canal 
Plus har ingen politisk farve, og sådan bør 
det blive ved med at være«.

De store manøvrer
André Rousselet er ikke ene om at berede sig 
på et socialistisk nederlag ved valget 16. 
marts. Også regeringen selv er klar over, 
hvor det bærer henad, og det har medført en 
frenetisk aktivitet for at få stablet nogle pri­
vate TV-kanaler på benene -  med venligt­
sindede mennesker ved roret -  inden højre­
fløjen og dens ideologiske krigsmaskine, 
bladkongen Robert Hersant, forgriber sig på 
den franske TV-scene. Socialisternes strategi 
går ud på at besætte alle til rådighed væ ­
rende frekvenser for dermed simpelthen at 
fastlåse det franske TV-landskab, så højre­
fløjen ikke har mulighed for at oprette nye 
kanaler. Sidst, men ikke mindst, er de rekla­
memidler, der skal finansiere de nye TV-ka­
naler ikke uudtømmelige, så ved at skynde 
sig at oprette 2 nye private TV-kanaler reg­
ner socialisterne med at dræne de til rådig­
hed værende reklamepenge heroveri, således 
at det endog vil være uhyre svært for højre­
fløjen at privatisere én (måske to) af de of­
fentlige kanaler -  således som den har an ­
nonceret, at den vil gøre det -  idet der ikke 
vil være nok reklamepenge tilbage til finan­
siering.

For socialisterne gælder det således for alt 
i verden om at få de to nye TV-kanaler so­
lidt etableret inden skæbnedatoen den 16. 
marts, og for højrefløjen er det mindst lige så 
afgørende at spænde ben for disse projekter, 
så de kan udforme det fremtidige franske 
TV-landskab efter deres egne hoveder efter 
valget. Kam pen er indæ dt, alle kneb tages i
brug over for m odparten, og m an må sige, at 
de franske politikere i alt fald ikke er uop­
findsomme, når det gælder om at genere 
hinanden med politiske og juridiske finurlig­
heder.

29



F R A

Uden at have indhentet tilbud fra andre 
liebhavere erklærede socialistregeringen i 
november, at den havde skrevet kontrakt 
om en ny landsdækkende kanal med et tr i­
umvirat bestående af den franske finansfyr- 
ste og socialist Jérome Seydoux, den franske 
mangemillionær og søn af én af Mitterrand's 
nære venner Christophe Riboud, og . . .  den 
person, som socialisterne tidligere havde 
gjort personligt ansvarlig for det offentlige 
italienske TV, RAI’s, fald og den italienske 
filmindustris død -  den italienske TV-konge 
Silvio Berlusconi, også kaldet entreprenøren 
fra Milano eller »Sua Emittenza«. Berlusconi, 
der ejer de 3 private italienske networks Ita- 
lia 1, Rete 4 og Canale 5, havde imidlertid 
nu, hvor tingene skulle gå lidt hurtigt, to 
meget væsentlige kvaliteter i de franske so­
cialisters øjne: 1. han er ekspert i at suge re­
klamepenge til sig, og 2. han er en personlig 
ven af den socialistiske italienske minister­
præsident Bettino Craxi, hvilket for den 
franske regering var tilstrækkelig garanti for, 
at han trods alt var én af deres (at Berlusconi 
også var medlem af den berygtede frimurer­
loge P2, er et ubehageligt faktum, som man 
imidlertid hurtigt har fundet plausible und­
skyldninger for).

Koncessionskontrakten mellem France 5 -  
som Frankrigs første private kanal hedder -  
og den franske stat er en drøm for enhver 
privat TV-station. Af forpligtelser havde ka­
nalen praktisk talt kun én -  at komme i 
gang med at sende inden den 20. februar -  
mens den nyder godt af en lang række ind­
rømmelser fra statens side. For det første må 
den i modsætning til le service public og Ca- 
nal Plus godt hugge programmerne i små­
stykker med reklamespots, for det andet for­
pligter staten sig til i tilfælde af, at det fran­
ske TV-landskab skulle ændre sig væsentligt 
(hvis f.eks. loven skulle blive lavet om eller 
en offentlig kanal privatiseret) at yde erstat­
ning til France 5 for det tab, som stationen 
måtte lide ved den øgede konkurrence. En­
delig garanterer staten, at France 5 autom a­
tisk får de samme fordele, som andre måtte 
opnå. Kontrakten er således en slags garanti 
mod enhver form for konkurrence.

France 5's aftale med det franske televæ­
sen, TDF, er om muligt endnu mere fordel­
agtig. Kanalen har fortinsret til alle de bedste 
sendesteder i Frankrig, og regningen til TDF 
er kun en tiendedel af, hvad hver af de of­
fentlige kanaler betaler, angiveligt fordi sta­
tionen ikke fra starten dækker hele Frankrig, 
fordi senderne ikke dubleres med reserve­
sendere, og fordi TV-seerne enkelte steder er 
nødt til at anskaffe en antenne mere for at 
kunne tage France 5. Paris er naturligvis alfa 
og omega for en reklamefinansieret kanal, og 
for at kunne nå ud til hele Paris' befolkning 
var France 5 nødt til at sende fra Eiffeltår- 
nets 3. etage. Her havde le service public og 
Canal Plus allerede deres sendere, men Paris' 
borgmester, oppositionslederen Jacques Chi- 
rac, var naturligvis ikke til sinds også at give 
Mitterrand's kanal adgang til tårnet. Nær­
mest i nattens mulm og mørke fik sociali­
sterne så gennemført en lov, der tillader TDF

N S K
at installere sendere på alle bygninger, der er 
højere end 100 m. Oppositionen sendte den 
ny lov for Forfatningsdomstolen, der for­
langte visse detaljer rettet, hvorved højreflø­
jen opnåede en ny parlamentsbehandling, 
før loven kunne endelig vedtages. Det betød 
imidlertid ikke, at TDF's teknikere straks 
kunne gå i gang med at installere senderen, 
for pudsigt nok skulle Paris' kommune 
netop på det tidspunkt i gang med en gen­
nemgribende restaurering og sikring af tå r­
net. Resolut sendte Mitterrand så en større 
politistyrke ud for at eskortere teknikerne op 
på tårnets top, og først den 21. januar -  en 
måned før kanalen begyndte at sende -  kom 
arbejdet så i gang, I en kamp, hvor hvert 
minut tæller, lykkedes det oppositionen at 
forhale projektet en måneds tid.

Mange havde frygtet, at Berlusconi ville 
sende amerikanske serier en masse (først fra 
og med det tredje år skal 30 pct. af program­
merne være franske), men Sua Emittenza 
scorede et point, da han med et smørret grin 
kunne fortælle, at alle de amerikanske serier, 
han havde prøvet at få fat på, allerede var 
købt . . .  af le service public! I stedet bliver 
programmerne så »made in Italy« -  de stør­
ste succes'er fra Canale 5, Rete 4 og Italia 1 
optaget i Milano på fransk for et italiensk 
publikum, der ikke forstår en lyd, men klap­
per, når de får besked på det. Sådan bliver 
det i bedste fald -  i værste fald bliver de 
italienske shows blot synkroniseret til 
fransk. En interessant udvikling i betragt­
ning af, at den oprindelige begrundelse for at 
indføre privat TV i Frankrig var, at man ville 
styrke fransk TV for at værne sig mod de 
kommende udenlandske satellit-TV-pro- 
grammer. Men ingen kan stable en selv­
stændigt producerende TV-kanal på benene 
i løbet af 2 1/2 måned.

Den 20. februar indledte 5'eren sine ud­
sendelser med et galla-show med medvir­
kende fra alle fløje af fransk kulturliv -  fra 
Johnny Hallyday og Mireille Mathieu over 
Rudolf Nureyev til Michel Platini. Prisen for 
aftnens herligheder var den nette sum af 50 
millioner francs, men annoncørerne står al­
lerede i kø for at købe sendetid på Berlus­
coni-kanalen.

Kun få dage efter 5'erens fødsel i skum og 
strass fik franskemændene tillige en 6. ka­
nal, TV 6. 6'erens programmer består mest af 
musikvideoer, quiz'er og film for jeans- 
publikummet. Koncessionen på denne kanal 
er gået til en sammenslutning af 4 masto­
donter i den franske medieverden: filmsel­
skabet Gaumont (der ledes af Jérome Sey­
doux's bror, Nicolas Seydoux), reklamebu­
reauet og medievirksomheden Publicis (hvis 
stifter og øverste leder, Maurice Bleustein- 
Blanchet, er justitsminister Robert Badinter's 
svigerfar), Gilbert Gross, der er en af de ab­
solutte sværvægtere i den franske reklame­
branche, samt Frankrigs svar på »The 
Voice«, lokalradioen NRJ, der har skabt et 
veritabelt lokalradionetwork, der dækker 
alle de største byer i Frankrig. 6'eren skal 
ligesom 5'eren finansieres af reklamer, og 
som denne må også 6'eren afbryde program­

T V
merne med reklamespots. Derimod skal ka­
nal 6 følge reglerne for le service public mht. 
visning af spillefilm. Stationen kan ikke fra 
starten nå ud til hele den franske befolkning 
-  det kræver nye tekniske sendeinstallatio­
ner -  men 8 millioner franskmænd i de store 
byer kunne 1. marts følge stationens første 
udsendelser.

Endelig er en 7. kanal under opsejling. 
Tanken med den er, at den skal være en 
slags europæisk kulturkanal, der til sin tid 
skal transmittere Wagner fra Bayreuth én 
aften, »Aida« fra La Scala den næste, The 
Royal Shakespeare Company den følgende 
aften osv. -  alt sammen via TDF1-satelitten 
(som France 5 i øvrigt også får adgang til). 
Indtil da ventes den syvende kanal til som­
mer at sende en gang imellem på de eksiste­
rende kanaler for at give publikum og an ­
noncører en idé om, hvad de kan vente sig.
I modsætning til 5'eren og 6'eren bliver 
7'eren offentlig, og den tænkes finansieret 
ved en blanding af licensmidlerne, reklame­
penge og private sponsor-bidrag.

Med i Mitterrand's store TV-manøvrer in ­
den valget hører tillige en privatisering af 
Europe 1 og TMC, idet det statslige holding­
selskab SOFIRAD jo ifølge god fransk tradi­
tion vil blive invaderet af højrefløjens folk 
efter valget. Hvis SOFIRAD derimod sælger 
statens aktieposter nu, kan socialisterne få 
indflydelse på, hvem køberne skal være. 
Meget tyder på, at det kunne blive Berlus­
coni og Jérome Seydoux, idet Europe l's er­
faring inden for nyhedsudsendelser vil være 
af stor værdi for den femte kanal, og TMC er 
interessant derved, at den har et perfekt sen­
denet i Sydfrankrig, samtidig med at den er 
medlem af EBU -  European Broadcasting 
Union -  hvilket giver den adgang til at mod­
tage Eurovisionsnettets daglige transmissio­
ner af nyhedsbilleder fra hele verden. De to 
periferistationer har naturligvis også andre 
liebhavere, men eftersom socialisternes stra­
tegi går ud på at få »vennerne« ind på alle 
de vigtige poster på den franske TV-scene, er 
Berlusconi/Seydoux's chancer nok temmelig 
gode.

Selv om det statslige engagement i fransk 
TV træder stadig mere i baggrunden, vidner 
de aktuelle bataljer om, at det langtfra er 
ensbetydende med, at TV er blevet frigjort 
fra den politiske magt i Frankrig. Politikerne 
anser øjensynlig stadigvæk TV for et uhyre 
magtfuldt politisk instrument, som det for 
alt i verden gælder om at kontrollere. Fore­
løbig ser det ud til, at det er lykkedes M itter­
rand at nå i mål inden valget, men det er 
stadig uvist, hvordan fransk TV vil tage sig 
ud efter 16. marts, eftersom højrefløjen truer 
med at annullere alle kontrakter og viske 
tavlen ren så snart de efter alle solemærker 
at dømme kommer til magten. Hvorom al­
ting er, så må man konkludere, at fransk 
TV's endelige frigørelse fra de politiske 
magthaveres klamme hænder under ingen 
omstændigheder er umiddelbart fore­
stående.
Eva Jørholt (f. 1957) studerer film og fransk ved Køben­
havns Universitet og Sorbonne.

30


